woensdag 6 mei 2009

Five Ten - Anasazi lace-up



Er wordt mij regelmatig gevraagd met welke schoen van Five Ten ik het liefst klim. Daarom geef ik even deze mening over de nieuwste Anasazi lace-up.




Na de roos/paarse Anasazi lace-up kwam er een nieuwe versie. Dit was de "Verde". Dit was ook een schoen met veters maar met de nieuwe Onyxx rubber en een geheel vernieuwde hiel.

De allerlaatste vernieuwing van de Anasazi lace-up is in tegenstelling tot de Verde opnieuw met Stealth® C4™. De hiel is lichtjes versmald en er is een tweede rubbere band ter hoogte van de achillespees bevestigd zodat hij daar nog strakker rond de hiel zit.

Ik vind dat de rubber Stealth® C4™ op rots net iets meer wrijving heeft dan de Onyxx, maar de Onyxx gaat daarentegen wel wat langer mee.

Aangezien de nieuwe Anasazi lace-up de Stealth® C4™ heeft, verkies ik deze in elk geval om op de rots te klimmen. Wat nog een positief punt is, is dat hij heel strak rond je voet aansluit, zelfs tot aan de hiel. Door de iets of wat elastische veters zal het bovenste deel van de schoen zich beter vormen aan de rug van je voet. De punt van deze schoen is wat scherper dan andere schoenen waardoor hij op kleine voetsteunen goed blijft staan en je jezelf dichter tegen de rots kan houden door lichtjes met die tip te trekken. Bovendien is de schoen niet alleen uitstekend op rechte muur maar ook in lichte overhang tot een wat steilere overhang is hij heel goed. Nog een laatste pluspunt is dat de hiel heel vast zit en bijna nooit zal lossen door de tweede laag rubber boven de hiel. Door de ribbels kan je er ook mee foothooken op kleinere randjes.

Met zo'n nauwsluitendheid en uitstekende tip kan ik de Anasazi lace-up van Five Ten alleen maar ophemelen.

2 comments:

En welke schoen gebruik je om op kranen te klimmen???

Haha! De geweldige five ten Deascent!!!
Alleen maar voor kranen met een hoogte van minimum 60 meter!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More