vrijdag 31 juli 2009

Eerste 8c! "Les maux de la fin"



En vandaag was de grote dag, ik deed mijn eerste 8c nog voor mijn 18de verjaardag!
Een geweldige beloning na zoveel trainingen en inspanningen!

“Les maux de la fin” is een lange route van 35 à 40 meter waar je een hoop continuïteit voor nodig hebt. De eerste lengte is een 8a+ van 15 meter, aan het anker van die 8a+ zit een goede knieklem waar je goed kan recupereren, wat nodig is.






Daarna volgt er een lange sectie met allemaal grote bewegingen op bi-doigts tot je aan een dak komt. Er zit nog een stevige beweging om het dak uit te komen waarna je weer een knieklem hebt om wat te rusten. Die knieklemmen waren erg zwaar voor de kuit en voet waardoor ik elke ochtend opstond met een lastige pijn in mijn been!




Na deze tweede goede rust kwam er de derde sectie op colonetten met grote bewegingen en enkele lolots tot je aan een slechte rustpas komt 7 meter voor het einde waarna de echte crux nog volgde!


De crux van “Les maux de la fin” was helemaal op het einde na een dikke 30 meter . De crux bestond uit enkele platte knijpers en voethoeken waar ik een goede methode voor had! Na de crux moest je nog een klein regletje arqueren en helemaal dicht blokken om ver het laatste gat uit de schouder te gaan halen en daarna het anker in te pikken! Het zou me niet verbazen dat er mensen zijn gevallen bij die laatste beweging!


Ik had uiteindelijk maar 12 pogingen nodig om deze route uit te kunnen klimmen. Bij een van de laatste pogingen viel ik twee maal in de crux, zes grepen voor het einde!
Ik heb geleerd om gewoon wat langer in een zelfde route te werken ook al is die super hard. De eerste 3 pogingen leken op niets en ik ging me moeite van setje naar setje! Maar eens dat die bewegingen in je lichaam zitten gaat het als maar beter! Dus: Hard gaan en niet opgeven!





Vanaf 2 augustus ben ik weer enkele dagen in België om wat uit te rusten. Op 9 Augustus vertrek ik met Sam Vanden Driessche naar Mallorca voor 3 weken! Normaal ging Robin Poelmans ook mee maar hij werd in Céüse spijtig genoeg overvallen door een pees blessure.












Deze laatste is helemaal op het einde in de crux!

7 comments:

T'as grimpé et t'as enchainé!!!
Bien joué l'ami!
Ju

Ah! Merci Ju! C'était une belle expériènce!

Sieb

Bijzonder Siebe! Hoedje af... chapeau-ke op! En het mooiste van al is die waarde die je aan ons meegeeft; "Hard gaan en niet opgeven." Geniet nog van de volgende vakantie in Mallorca!

Ha! Tom!
Jah een belangrijk iets! En vooral genieten van elke bweging die komt man!

Bien joué Siebe !
J'espère que cette voie t'en apportera encore plein d'autres !

Come On !

Oui sûrment! C'est incroyable comme ça motive! Je veux grimper, et encore plus q'avant!

Knap kerel...

Het is fijn om te zien dat uw harde trainingswerk met puike resultaten beloond worden...

Doe zo verder, goe bezig!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More