dinsdag 13 juli 2010

Squamish - Canada 1

Na mijn avontuur om de US binnen te raken vond ik al snel mijn weg naar Squamish. Vanuit Seattle nam ik de bus naar Vancouver, van daaruit de bus naar Squamish. Spijtig genoeg viel ik lekker in slaap van al dat reizen en kwam ik in Squamish North terecht. Om 9:30pm begon ik dan naar ´´The Chief´´ te liften, zo moe als ik was met heel mijn backpack. The Chief is de grote wand van 600 m waar al het trad-klimmen gebeurt. Onderaan ligt een sprookjesbos vol met prachtige boulders.

Al snel kreeg ik een lift naar the main campground onderaan the chief. Onmiddellijk werd ik goed ontvangen door een hoop klimmers die me vertelden hoe het allemaal in zijn werk ging op deze propere maar toch basic camping.
Ik installeerde me volledig, zocht een mooie kluis om mijn eten (een powerbar en een wafel) en tandpasta in op te bergen tegen de beren en ging slapen.

De volgende dag besloot ik om wat eten te gaan kopen in downtown Squamish, vond een goede lift en alles verliep zeer vlot! Eenmaal terug op de camping zocht ik de boulders op om wat sociale contacten te leggen. Het duurde geen 2 minuten of ik kwam al in een geweldige groep terecht waar ik heel de dag mee boulderde. De boulders waren prachtig, supergoede friction op een geweldig mooie granietsteen!
Ik kwam er ook enkele Belgen tegen, Nicolas Andry en Olek Kazimirowski die al een reis van 6 maand in Amerika achter de rug hebben. De derde Belg was Jonas Bracke die ook op zijn alleen de boulders van Squamish kwam ontdekken.

Vanaf de tweede dag leerde ik Trad – klimmen van twee geweldige mensen. Een duitser (Fabi) en een zwitser (Martin) die al 4 maand samen rond trekken. Zij namen me mee en leerden me al het nieuwe aan dit soort klimmen. Vanaf de eerste pitch die we deden was ik er echt al zot van! Het is allemaal Crackclimbing, een totaal nieuwe stijl en zoveel te leren! De laatste drie dagen klom ik trad. Gisteren deed ik mijn eerste multipitch van 8 pitches. Geweldig gevoel, je hangt op een grote hoogte, helemaal vrij en je kiest je weg naar de top!

Ik klom eem 5.10b lead, dit wil zeggen met al het materiaal aan de gordel op kop en je moet zelf je beveiliging steken in de barsten waar je ook in klimt. Iedereen die te horen kreegt dat ik dit klom op mijn eerste dag was er erg enthousiats over! Elke dag leer ik bij en het leuke is dat ik heel relax kan klimmen en niet veel schrik heb. Ik vertrouw het materiaal echt supergoed, deed zelfs enkele leuke runouts! :)

Ik zou nog veel meer kunnen vertellen maar die ervaring zal ik later mooi samenvatten!

Keep on following my blog!

3 comments:

Ik versta er niet veel van maar het klinkt allemaal zeer spannend. We zullen je zeker blijven volgen!! Genieten maar!

5.10b? Een opwarmertje! :-)
Prachtig te lezen hoe je daar weer zo makkelijk klimpartners vindt Siebe! Enjoy!

hé, Siebe,

keep cramping in those cracks man,

greetzzzz, jonas

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More